Verhuizen tijdens een pandemie. Wat zijn de gevolgen voor mij?

Verhuizen tijdens een pandemie. Wat zijn de gevolgen voor mij?

Nooit eerder zijn zoveel mensen over de hele wereld getroffen door een pandemie. Een ingrijpende periode voor iedereen en voor alle industrieën. Positief en/of negatief: ieder kreeg er mee te maken.

Dit artikel gaat in op de gevolgen van de pandemie voor de logistieke sector en daarmee de internationale verhuisbranche. Wat zijn de gevolgen voor u, die in deze bijzondere periode van een pandemie overzees gaat verhuizen?

De focus in dit artikel ligt op de gevolgen die u kan ondervinden bij het verschepen van verhuisgoederen per container zeevracht.

Internationale overzeese verhuizing
Bij een overzeese verhuizing worden uw persoonlijke bezittingen in de meeste gevallen verscheept in een container. U heeft een eigen container of u deelt een container met diverse zendingen van verschillende klanten.

In beide gevallen is er een container nodig voor de verscheping.  Het merendeel van deze container is eigendom van rederijen. Het internationale verhuisbedrijf huurt een container van de rederij om verhuisgoederen te verschepen en boekt een plek op het schip die de container naar het land van bestemming brengt.

Containers
Tijdens de pandemie is bij de rederijen een tekort aan containers ontstaan. Dit tekort komt door de verandering in het koopgedrag van consumenten. We zijn door het thuiswerken en thuis zijn meer producten gaan bestellen. Zo gingen we:

  • de inrichting van onze woningen aanpakken
  • goede en fijne huiswerkplekken inrichten
  • meer items kopen om ons leven op te vrolijken.

Doordat we niet konden reizen, niet uitgingen en veel thuis waren, hadden en hebben we meer budget over om van alles aan te schaffen.

Door deze sterke stijging van de koopvraag is het containertransport in “’the perfect storm” gekomen. Vooral China, ’s werelds grootste productieland, heeft een groot tekort aan containers om alle productie te exporteren. De wachttijden zijn ongekend en kunnen oplopen tot maanden, de prijzen van transport zijn vervijfvoudigd.

Andere bestemmingen, zoals Australië en Nieuw-Zeeland zijn volledig afgesloten geweest van de wereld. Deze bestemmingen kampen met een enorme achterstand op het gebied van internationale logistiek. Een wachttijd van maanden op deze populaire emigratiebestemming komt regelmatig voor.

Tekort aan schepen
Aan het begin van de pandemie is de productie in China stil komen te liggen. Door het wegvallen van vracht, hebben rederijen schepen uit hun vloot teruggetrokken. Op het moment dat de productie weer op gang kwam én de vraag enorm steeg, is er een tekort aan beschikbare schepen ontstaan. Het duurde maanden voordat deze schepen teruggenomen waren in de vaart. Rederijen breiden hun vloot inmiddels uit, hier gaat echter veel tijd overheen

Alleen al in de doorvoerhaven Colombo staan 50.000 containers te wachten op verscheept te worden.

Tekort containers
Het gebrek aan containers door de pandemie duurt nu al anderhalf jaar en zet druk op de logistieke keten. Tijdens het proces van uw internationale verhuizing kunt u hier flink last van hebben. Bereid u voor op lange wachttijden en hogere prijzen.

Alle rederijen kampen met een groot tekort aan containers. Dit komt niet alleen door de koopvraag die door het dak is geschoten. Het tekort komt doordat vele, lege containers op de verkeerde plek staan.

Van de drie volle containers die vanuit Azië worden verscheept, gaat er één volle container retour. Vele lege containers staan op de kade te wachten. Rederijen doen hun uiterste best om de lege container op de juiste plek te krijgen. U zult begrijpen dat het verschepen van lege containers extra kosten met zich meebrengt die we als consument uiteindelijk terug zien in de consumentenprijs.

Door de stijgende vraag van containers is de productie en de prijs van containers toegenomen. De productie van zeecontainers, die vooral in China plaatsvindt, is gestegen van 300.000 naar 440.000 stuks in een jaar/per maand. Tegelijktijdig is er tekort ontstaan aan grondstoffen (aluminium) en personeel. Dit heeft de productie van containers nog uitdagender en duurder gemaakt.

Voor de aanschaf van een 20-voets-container betaalt de rederij nu 2500 Amerikaanse dollar in plaats van de 1600 Amerikaanse dollar van vorig jaar. Bron: China Container Industry Association

De problematiek binnen in de internationale logistiek werd vergroot op het moment dat het Suez kanaal geblokkeerd werd door het vastlopen van een containerschip met 20.000 containers aan boord. Deze gebeurtenis heeft niets met de pandemie te maken, maar het hielp niet. De industrie heeft maandenlang last van extra vertragingen.  Bron: Volkskrant.nl

Gevolgen voor u
Wanneer u van plan bent om uw bezittingen te verschepen naar uw nieuwe bestemming kunt u te maken krijgen met een afwijkende planning en hogere prijzen.

Wanneer u of het internationale verhuisbedrijf zover is om de container met uw zending te verschepen, is het de vraag of er een container beschikbaar is. Wees erop voorbereid dat uw gewenste tijdspad anders kan lopen dan u wenst.

Naast een wachttijd kan de prijs van zeevracht flink hoger zijn dan de offerteprijs waarmee u akkoord bent gegaan.  Het verhuisbedrijf zal een onvoorziene zeevrachtverhoging altijd aan u doorbelasten, mits dit in de voorwaarden is opgenomen.

Transittijd
Wanneer “uw” container vertrokken is met een containerschip, geeft dit geen garanties dat uw container volgens de verwachte planning aankomt. Het komt voor dat de betreffende container onderweg, in een transithaven onverwachts op de kade wordt gezet. In dergelijk geval heeft een invloedrijke partij een aanzienlijk hoog bedrag geboden voor een plek op het schip: an offer they couldn’t refuse.

De Europese koepel van expediteurs, Clecat, noemde de handelswijze van rederijen ‘buitensporig en frustrerend. Iedereen is overgeleverd aan de genade van de reders, zonder de middelen om hun gedrag te corrigeren.’ Bron Thomson Reuters

Hoe frustrerend het ook is: wij adviseren om vertrouwen te hebben dat uw bezittingen echt zullen aankomen in uw nieuwe woning. Het kan alleen langer duren en de uiteindelijk prijs kan hoger zijn.

Prijs
Vele factoren hebben invloed op de prijs van zeevrachten, die enorm zijn gestegen. Het vrachttarief op de handelsroute Shanghai-Rotterdam steeg tot 8.882 Amerikaanse dollar voor een 40-voets-container. De prijzen voor het transport van een container zijn daarmee in 12 maanden tijd met 282 procent gestegen. Bron: Drewry. Freightos.


Bron: Freightos

Documenten
Buiten de complicaties rondom de fysieke verhuizing van uw eigendommen kunt u vertraging oplopen bij de aanvraag van de benodigde documenten die nodig zijn om uw zending in te klaren.

In veel landen zijn loketten gesloten geweest. De aanvragen van documenten bij overheidsinstellingen hebben in verschillende landen aanzienlijke vertragingen opgelopen.

Houd rekening met deze langere looptijd bij het aanvragen van workpermits, residence cards etc.. Bespreek goed met uw contactpersoon van het internationale verhuisbedrijf welke documenten exact nodig zijn voor de inklaring van uw verhuizing. Zorg dat u goed op de hoogte bent van de doorlooptijd van de aanvraag van deze documenten.

 

Inreizen
De wereld heropent langzaam haar landsgrenzen voor (zaken)reizigers en toeristen. In veel landen wordt het inreizen minder streng.  Dit is lang niet bij alle landen het geval. Check goed wat de regels zijn in het land van uw bestemming.  Niet alle landen zijn toegankelijk om binnen te reizen. Bepaalde landen zijn langer dan een jaar gesloten geweest. Het openstellen van grenzen kan (nog) maanden duren. Ook dit kan de nodige vertraging opleveren wat betreft uw fysieke aankomst in het land van bestemming en voor de aanvraag van documenten waarvoor u meestal fysiek aanwezig moet zijn.

Conclusie
De wereld is veranderd en iedereen merkt dit. Wat betreft uw internationale verhuizing tijdens deze pandemie: het kan mee of fors tegenvallen. Houd rekening met wachttijden en hogere prijzen dan waar u op gerekend heeft. Dit artikel geeft inzicht in de wereldsituatie op het gebied van internationale logistiek waar wij als internationaal verhuisbedrijf mee te maken hebben.

We sluiten dit artikel met een praktische tip:

Overweeg extra bagage mee te nemen op uw vlucht naar het land van uw bestemming. Deze kosten wegen niet op tegen het ongemak van het maandenlang wachten op uw persoonlijke bezittingen.

Ga uit van vertraging en houd hier rekening mee bij uw planning. Het huren van een gemeubileerde, tijdelijke woning, voordat uw zending arriveert, bespaart u een hoop stress.

Wij begrijpen hoe vervelend de situatie kan zijn, hoe frustrerend het  is om langer dan verwacht te moeten wachten op uw zending.

Ons team doet alles wat in ons vermogen ligt om uw verhuizing zo  spoedig mogelijk bij u te krijgen. Daar kunt u vanuit gaan. Wij danken u bij voorbaat voor uw begrip en flexibiliteit.

Verhuizen-tijdens-een-pandemie

Heeft u een vraag?

Laat uw gegevens achter en wij nemen binnen 24 uur contact met u op.

    Liever direct contact?

    ma-vr 9:00 – 17:00